Vanliga frågor och svar

Du kan välja att betala din hyra genom autogiro. En autogiroanmälan gör du via din bank alternativt fyller i den blankett som din bank tillhandahåller och mejlar den till info@arbonovafastigheter.se  så hjälper vi dig.

E-faktura innebär att du får fakturan elektroniskt direkt till din internetbank. Kontakta din bank så hjälper de dig att komma igång. Det är via din internetbank som du gör din anmälan och det är dit du vänder dig om du har frågor om e-faktura.

Det beror lite på var du bor. I Johannesörten har du eget elavtal. I Långseleån 10 , tillämpar vi individuell el mätning som kommer på din hyresavi.

Vatten ingår i hyran. Tänk gärna på att hålla nere din vattenförbrukning för miljöns skull.

Du kommer då få en påminnelse på mejl efter tre dagar, då har du sju dagar på dig att betala. Vi lägger även på en påminnelseavgift på 60 kronor som läggs på nästkommande hyresavi. Om du inte betalar efter påminnelsen tas ditt ärende vidare till Inkasso.

På grund av brandrisk är grillning på den egna balkongen förbjuden. Vi har därför elgrillar på våra gemensamhetsytor utomhus. Om det inte stör dina grannar går det bra att använda elgrill på balkongen.

Nej detta är inte tillåtet. Det är inte heller tillåtet att borra i fasaden.

Vi kan inte hindra dig från måla ett rum i den färg du önskar däremot kommer du att behöva återställa detta vid din utflytt. Det är absolut förbjudet att borra i badrum och kök då dessa rum har tätskikt som inte får brytas.

Självklart men tänk på att väggarna kan vara gjorda av olika material. Du behöver därför använda rätt typ av verktyg för ändamålet och väggtyp.

Vi har Telia som internetleverantör. Upplever du att ditt internet inte fungerar, kontakta gärna Telia på 90 200 så hjälper dem dig.

I alla våra fastigheter har vi miljörum, här måste du sortera ditt avfall. Vi har kärl för glas, plast, tidningar och kartonger och det är viktigt att du sorterar rätt för miljöns skull. Hur du ska sortera kan du läsa mer om här

Under våra öppettider 10-15 kan du ringa oss på 0703738500 mejla info@arbonovafastigheter.se  eller skriva till oss på Facebook så hjälper vi dig. Skulle du tappa din nyckel utöver våra öppettider behöver du kontakta vår jour, telefonnummer 019-26 40 50

Här hittar du kontaktuppgifter till störningsjouren i ditt område. Du får också väldigt gärna kontakta oss så att vi kan prata med personen det gäller. Du kommer självklart vara anonym.

För att hyra ut din lägenhet i andra hand krävs det att du har ett giltigt skäl, läs mer samt fyll i denna blankett, Arbonova Andrahandsuthyrning och skicka in den till oss. Du kan antingen mejla, info@arbonovafastigheter.se  , eller skicka den per post. nedan och skicka in den. En bra sak att veta att vi har en handläggningstid på minst 30 dagar, så var gärna ute i god tid.

Skicka gärna ett mejl till oss så aktiverar vi din kö plats hos oss. Vi har ingen intern byteskö men som boende hos oss har du självklart fördel, vi vill gärna behålla dig som hyresgäst.

Det är generella svaret är nej men om det finns särskilda skäl till övertagandet kan vi göra en bedömning av ditt enskilda ärende. Mejla oss gärna så berättar vi mer.

Luft och golvtemperatur för din lägenhet får lägst vara 18 grader enligt socialstyrelsens norm. Vi strävar efter en innetemperatur på 20-21 grader. Om du upplever att det är för kallt i din lägenhet gör en felanmälan på info@arbonovafastigheter.se

Du får ha djur i lägenheten men som husdjursägare behöver du visa hänsyn till dina grannar. Husdjur ska hållas kopplade i gemensamma områden. Du som ägare har skyldighet att ha uppsyn över ditt djur.

Om det är stora mängder vatten ringer du till oss omgående 0703738500 alternativt till jouren 019-26 40 50 Om problemet inte är omfattande eller akut gör du en felanmälan till info@arbonovafastigheter.se  så bokar vi in ett tillfälle där vi kommer och åtgärdar problemet.

Då gör du en felanmälan info@arbonovafastigheter.se så kommer vi så snart vi kan och åtgärdar ditt ärende.

Blanketter

Checklista för flyttstädning

Här hittar du en blankett för Flyttstädning. Observera att du ansvarar för att lämna lägenheten i gott skick och så som lägenheten såg ut när du flyttade in i den. Om skicket inte är detsamma kommer du själv få stå för kostnaden.

Checklista vid flyttstädning

Information om internet och TV

Här hittar du information om hur du får igång internet och TV.

Komma igång med Telia – Internet & TV

Bytesansökan

Vill du byta lägenhet? Då fyller du i Bytesansökanblanketten och mailar in till oss på info@arbonovafastigheter.se

Translate »